Keadaan dan syarat sebenar Darurat
Ad-Dharurah tubihu Al-Mahdzurah
Keadaan dharurat membenarkan perkara-perkara yang boleh mendatangkan keburukan dan kemerbahayaan
(mahdzurah) dilakukan. Kita telah mengetahui bahawa barangsiapa yang
dilarang dari melakukannya dengan larangan disebabkan keharamannya
hendaklah meninggalkannya sekaligus tanpa berlengah-lengah dan tanpa
bertangguh-tangguh.
Namun demikian, orang yang mukallaf
kemungkinan ditimpa oleh sesuatu keadaan yang memaksanya melakukan
perbuatan haram dan menyebabkannya (demi untuk menyelamatkan dirinya)
melakukan perbuatan yang merbahaya dan mudarat tersebut. Di mana
sekiranya beliau menahan dirinya ke lembah kebinasaan atau dalam ertikata yang lain beliau mendedahkan dirinya kepada kemusnahan dan kecelakaan.
Di sini kita dapat syariat Allah swt yang Maha Bijaksana memberi keringanan kepada para hambaNya. Justeru itu ia memberi keharusan
kepada mereka dalam keadaan itu melakukan sesuatu yang memudaratkan
dirinya sekiranya beliau melakukannya dalam keadaannya yang biasa
(tanpa ditimpa keadaan dharurat) iaitu keadaan dirinya yang aman dari
keadaan dan sebab-sebab dharurat. Dan Allah swt mengangkat darinya
hukuman dan dosa dalam keadaan dharurat itu. Allah swt telah berfirman:
Maksudnya: “..Tetapi barangsiapa dalam keadaan terpaksa (memakannya) sedangkan ia tidak menginginkannya dan tidak (pula) melampaui batas, maka tidak ada dosa baginya. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun dan Maha Penyayang…”; al-Baqarah:173
Untuk beramal dengan ayat al-Quran ini dan
sebagai mengambil sumber hukum dari ayat al-Quran ini maka alim ulamak
telah meletakkan satu kaedah fekah iaitu:
“..Dharurat membenarkan yang mudarat..”
Dari contoh-contoh sedemikian itu:
Diharuskan memakan bangkai bagi sesiapa yang tidak mempunyai makanan
dan tidak berupaya untuk memperolehi makanan selain dari bangkai itu.
Umpama seorang yang berada di gurun yang tiada makanan lalu terjumpa
bangkai biawak dan tiada lain makanan yang boleh diperolehinya,
sedangkan ia amat memerlukan makanan untuk menyelamatkan dirinya dari mati kelaparan
maka diharuskan baginya memakan bangkai biawak itu. Diharuskan juga
untuk membuka aurat untuk tujuan rawatan dan pengubatan di hadapan
doktor dan juga tidak memotong tangan si pencuri yang telah mencuri
disebabkan wujudnya satu keadaan yang terdesak dan kefakiran serta kemiskinannya yang memaksanya untuk mencuri dan apa-apa yang seumpama dengan sedemikian itu.
Namun demikian, hendaklah diambil
perhatian berat tentang keharusan ini! Justeru terdapat ramai orang
yang mengguna pakai kaedah ini secara mutlak atau dalam lain perkataan
dengan sewenang-wenangnya dan secara semborono tanpa meletakkan
batasan-batasan yang tertentu dan jelas dalam mengguna pakai kaedah ini.
Batasan-batasan dharurat
Adapun batasan-batasan bagi makna dharurat
itu adalah sejauh mana keharusan itu boleh dipakai, iaitu keharusan
melakukan yang dharurat dalam keadaan dharurat dan makna dharurat itu
sendiri sehingga orang-orang yang mukallaf tidak terjatuh ke dalam
kesilapan ini.
Kita dapati para fuqaha’ (Ilmu Fekah)
membataskan makna dharurat sebagaimana berikut ini: Barangsiapa yang
menyebabkan seorang insan itu berada di dalam keadaan bahaya sehingga
ia diancam oleh maut atau diancam oleh kerosakan satu anggota dari
anggota-anggotanya atau diancam akan bertambahnya ketenatan dan
keseriusan penyakitnya dan yang seumpama, dengan sedemikan itu yang
mengagalkannya atau menyebabkan beliau uzur untuk bertindak demi
kemaslahan hidupnya atau yang menjadikan hidupnya ditimpa kesusahan,
kesukaran dan kepayahan yang tidak dapat ditanggung. Dalam masa yang
sama juga (dalam keadaan dharurat itu) alim ulamak membataskan kerangka
keharusan (ibahah) ini dengan barang apa dengannya keadaan dharurat itu
lenyap. Iaitu batasan sejauhmana keharusan atau kelonggaran mengambil
yang mudarat dalam keadaan dharurat ini boleh diguna pakai demi
mengelakkan pemakaian kaedah ini dengan sewenang-wenangnya.
Ringkasnya yang mudarat akan dilakukan setakat mana ia boleh melenyapkan akibat
sekiranya yang mudarat itu tidak diambil (iaitu yang melenyapkan
keadaan dharurat). Lalu alim ulamak meletakkan satu kaedah yang diguna
pakai bersama dengan kaedah di atas atau yang menjadi syarat dan
qaiyyid (ikatan) kepada pemakaian kaedah tersebut. Kaedah itu ialah:
“..Adapun dharuat itu diukur dengan ukurannya..”
Diambil dari firman Allah swt:
Maksudnya: “..sedangkan ia tidak menginginkannya dan tidak (pula) melampaui batas..”; al-Baqarah:173
Iaitu tanpa bermaksud untuk melakukan perkara yang bertentangan dengan syarak dan maksiat dan tanpa sengaja melewati batasan-batasan yang menyebabkan kedharuratan itu ditolak atau dihapuskan darinya. Maka barangsiapa yang terpaksa disebabkan dharurat untuk memakan bangkai maka tidak boleh ia memenuhi perutnya dengan daging bangkai itu atau menyimpannya, justeru itu beliau hanya memakan daging bangkai itu setakat yang boleh menyelamatkan dirinya dari terus kebuluran yang boleh mengancam nyawanya. Barangsiapa yang terpaksa mencuri
untuk memberi makan kepada ahli keluarganya maka beliau tidak boleh
mengambil curian yang melebihi dari hajatnya atau yang mencukupi
keperluan ahli keluarganya untuk sehari dan semalam.
Barangsiapa yang terpaksa membuka aurat
di hadapan doktor maka ia tidak boleh membuka bahagian aurat selain
dari tempat yang sakit. Atau tempat yang selain dari tempat yang
dikehendaki oleh doktor untuk melihatnya dengan mata kepalanya. Seorang
wanita yang terpaksa memperolehi rawatan tidak boleh beliau pergi
berjumpa dengan seorang doktor lelaki sedangkan tempatnya terdapat
doktor wanita yang boleh merawatnya dan memadai baginya.
Tidak boleh diiktibarkan sebagai dharurat di dalam perkara yang menyentuk kemewahan dunia, menghasilkan kesempurnaan hidup di dalamnya, mengutamakan keselesaan, dan agar ia seiring dan sesuai dengan keadaan masyarakat di tempatnya. Lantaran itu, barangsiapa mempunyai modal permulaan yang sedikit untuk menjalankan sesuatu perniagaan
maka ia tidak dikatakan dalam keadaan dharurat demi utnuk memperolehi
modal tambahan bagi memperluaskan perniagaannya dengan melibatkan diri
dalam urusan riba; seumpama meminjam dari bank yang mengenakan kadar
bunga (riba) yang tertentu ke atasnya.
Barangsiapa mempunyai sebuah rumah yang kecil
cukup-cukup untuk dirinya dan keluarganya maka tidaklah dikatakan
beliau dalam keadaan dharurat untuk memperolehi sebuah rumah yang lain,
yang lebih besar dengan cara apa sekalipun, hatta terpaksa melibatkan
diri dengan perkara-perkara atau urusan-urusan yang mempunyai
unsur-unsur yang diharamkan oleh syarak seumpama memperolehi pinjaman
beriba dari mana-mana bank atau mencuri bahan-bahan binaan demi untuk
membesarkan rumahnya.
Barangsiapa mempunyai seorang suami atau wali yang boleh membelanjai atau menanggung nafkahnya
maka beliau tidaklah dalam keadaan dharurat untuk keluar bekerja
sehingga diharuskan bagi beliau untuk bercampur dan bergaul dengan
lelaki-lelaki ajnabi atau bersunyi-sunyian dengan mereka di
tempat-tempat kerja. Begitu juga hukumnya, jika beliau benar-benar
dalam keadaan dharurat untuk memperolehi nafkah bagi dirinya,
maka sekiranya terdapat tempat-tempat pekerjaan yang tidak mempunyai
ciri-ciri mudarat seperti ini maka tidak boleh baginya bekerja ditempat
yang ada ciri-ciri mudarat itu, bahkan tidak diharuskan sama sekali ke
atasnya untuk bekerja samada di tempat yang ada percampuran lelaki dan
wanita atau di tempat yang tiada percampuran lelaki dan wanita sama
sekali. Hukum ini adalah bertujuan menolak kemudaratan yang
menarik musibah dan bencana ke atas hamba-hamba Allah dan negara dan
juga untuk beramal dengan kaedah fekah:
“..Menolak kemudaratan lebih didahulukan dari menarik maslahah..”
Barangsiapa mempunyai sesuatu urusan maka beliau tidak dikatakan di dalam keadaan dharurat untuk menghulurkan rasuah
sehingga dengan membayar rasuah itu akan memudahkan urusannya.
Barangsiapa mempunyai perhubungan dengan orang ramai maka tidak
dikatakan beliau itu dalam keadaan dharurat untuk duduk-duduk bersama
mereka di hadapan hidangan yang terdapat arak dan diam di atas
kemungkaran mereka.
Wanita yang mempunyai seorang suami
yang meringan-ringankan agama atau seorang suami yang banyak bertolak
ansur maka tidaklah beliau dikatakan di dalam keadaan dharurat untuk
menanggalkan pakaian yang memelihara kehormatannya dan menjaga sifat
malunya, maka beliau meninggalkan adab-adab syarak dan pakaian wanita
mukminah semata-mata untuk menarik dan memikat hati suaminya.
Petikan dari Hikmah dan Rahsia Hukum Syariat
No comments:
Post a Comment