i
Rate This
Seringkali kita terbaca rahsia-rahsia kusyuk bersolat, yang mana di
antaranya memahami bacaan dalam solat dan menghayatinya, menunjukkan
sikap tunduk dan merendah diri, menjaga makan minum, membanyakkan
sedekah, jangan menahan qada hajat, menyempurnakan wudhu, membaca doa
ketika berwudhu, memakai pakaian bersih dan haruman, solat diawal
waktu, tiada objek dihadapan tempat solat, mengingati mati, menyemai
rasa takut dan redah diri, memulakan dengan membaca surah an-Nas,
selawat ke atas nabi , istighfar dan bacaan menjauhi gangguan syaitan,
dan… dan… dan… satu senarai yang tidak kehabisan.
Namun itu, kenapa ramai yang telah melakukan kesemua kaedah di atas
tetapi masih juga tidak mendapat kekusyukan dalam bersolat? Kenapa?
Oleh itu terlebih dahulu saya ingin mengatakan artikel ini sekadar
berkongsi pendapat peribadi mengapa kita tidak mendapat kekusyukan di
dalam bersolat, dan walaupun setelah kita mencuba pelbagai kaedah di
atas. Pendapat ini sekadar pemahaman peribadi saya setelah membaca dan
memahami intipati Al-Quran. Sekira ianya salah, ianya adalah daripada
kesilapan saya sendiri dan mohon diperbetulkan. Kini saya mulakan
dengan ayat 45 di dalam Surah Al-Baqarah:
Maksudnya: …dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk; Al-Baqarah: 45
Persoalan utama daripada ayat di atas ialah “
kusyuk”. Solat
menjadi sangat berat kepada mereka yang tidak kusyuk, dan menjadi
sangat mudah bagi yang kusyuk. Mereka ini dapat merasakan kemanisan
bersolat.
Persoalan selanjutnya ialah
bagaimana mendapat kekusyukan dalam bersolat?
Sekiranya kita mengkaji dan membaca buku terdapat di pasaran atau
mendengar ceramah, seringkali kita akan mendapat jawapan seperti
perenggan pertama di atas. Seringkali juga kita melakukan semua di atas
tetapi merasakan solat itu lebih membebankan dan semakin tidak kusyuk
dalam bersolat. Kenapa ini boleh terjadi?
Sekadar pendapat peribadi, saya merasakan ramai yang memberikan pendapat
mungkin masih tidak memahami
intipati utama daripada perintah bersolat. Sesuatu yang perlu kita sedari ialah segala kaedah-kaedah yang disarankan hanyalah melibatkan perkara berkaitan “
mekanisma” mencapai solat yang kusyuk, tetapi bukanlah “
objektif” (niat) yang boleh membuatkan solat itu kusyuk.
Di sini terdapat perbezaan “
mekanisma” dan “
objektif”.
Saya tidak akan menyentuh persoalan mekanisma kerana anda pasti boleh
menemuinya di mana-mana sahaja. Persoalan mekanisma adalah berkait
rapat dengan amalan luaran, manakala persoalan objektif adalah berkait
rapat dengan persoalan “
niat” atau “
matlamat utama” melakukan solat.
Kini mari kita mulakan pemahaman dengan cuba mempersoalkan kepada diri anda kenapakah bersolat? Apakah
perspektif atau “niat” anda ketika memulakan solat?
Pasti ramai menjawab saya bersolat “
kerana Allah SWT”. Saya bersolat kerana ianya adalah “
perintah Allah SWT”. Saya bersolat kerana hendak “
melaksanakan kewajipan“. Dalam kata lain, saya laksanakan sesuatu yang membebankan kerana bebanan yang lainnya.
Oleh itu saya berpendapat “
niat beribadah” di atas adalah
tidak tepat. Oleh kerana “
niat beribadah”
menjadi tidak tepat, maka solat itu menjadi sangatlah berat dan tiada
kekusyukan di dalam bersolat. Ini kerana anda melakukan solat kerana
hendak melaksanakan perintah/kewajipan. Ini ditambah pula dengan
bebanan daripada melakukan kaedah-kaedah disarankan (persoalan
mekanisma). Hasil akhir ialah anda akan merasakan solat menjadi lebih
membebankan dan sangat berat. Anda akan sentiasa tidak menemui
kekusyukan dalam bersolat. Fikiran anda melayang-layang bagi
mengurangkan bebanan yang sedang anda rasakan.
Kini, apakah niat atau perspektif yang betul bagi mendapatkan kekusyukan di dalam bersolat?
Bagi mendapatkan jawapannya, anda perlu
membaca dan memahami Al-Quran serta bertanya kepada diri anda
kenapakah Allah SWT memerintahkan anda melakukan ini dan itu? Anda kemudiannya perlu membuat kesimpulan atau
initipati utama
daripada perintah-perintah Allah SWT. Apakah kesimpulan dari segala
perintah Allah SWT? Apakah intipati utama perintah Allah SWT?
Jawapannya ialah anda perlu
melakukan solat sebagai tanda “bersyukur” kepada Allah SWT. Jawapannya ialah sebagai tanda anda “
berterima kasih” kepada Allah SWT. Jawapannya ialah sebagai tanda anda “
memuji-muji” Allah SWT”. Inilah
intipati utama
perintah bersolat, iaitu bersyukur dan memuji Allah SWT. Ianya
berulang-ulang kali dinyatakan di dalam Al-Quran tetapi ramai juga yang
masih tidak memahami intipati sebenar perintah-perintah Allah SWT dan
melakukannya secara membuta-tuli.
Sekarang ini, cuba anda
ubah perspektif (niat) anda
apabila mula mengambil wudhu dan bersolat (atau dalam apa-apa ibadah).
Cuba anda ubah perspektif anda daripada melakukan solat “
kerana hendak melaksanakan kewajipan” kepada “
kerana hendak bersyukur (berterima kasih) kepada Allah SWT” dan bagi segala nikmat yang diperolehi antara
jarak setiap solat. Cuba anda bayangkan sendiri bagaimanakah rupanya solat yang berupaya membuktikan anda “
bersyukur (berterima kasih) kepada Allah SWT”? Apakah nikmat yang akan anda ingatkan kembali semasa solat anda bagi membuktikan solat “
kerana anda hendak bersyukur (berterima kasih) kepada Allah SWT”?
Saya sepenuhnya percaya anda akan merasakan kemanisan dan kekusyukan
bersolat jika anda mengubah perspektif (niat) solat anda daripada “
kerana hendak melaksanakan kewajipan” kepada “
kerana hendak bersyukur (berterima kasih) kepada Allah SWT”. Anda akan
mengingati kembali segala nikmat yang diperolehi antara jarak setiap solat
dan menjadi lebih gembira serta berfikiran positif. Anda akan merasakan
ibadah yang anda lakukan sentiasa tidak mencukupi untuk membuktikan
perasaan syukur anda kepada Allah SWT. Anda akan merasa dahagakan
bersolat dan tiada bebanan dalam bersolat. Anda juga secara langsung
akan melakukan kesemua kaedah-kaedah (mekanisma) solat kerana hendak
membuktikan solat yang berupaya menunjukkan kesyukuran anda kepada
Allah SWT (iaitu menuju kepada solat yang mencegah keji dan munkar).
Kini apakah
kesan daripada tindakan memperbetulkan perspektif atau niat anda?
Kesannya ialah anda menjadi lebih gembira dan berfikiran positif kerana
anda mengenang setiap nikmat yang telah dikurniakan kepada anda. Anda
mengenangkan apa yang anda perolehi daripada kehidupan, dan bukan
kekurangan diri anda. Keluarga, teman dan rakan sekerja atau majikan
anda menjadi lebih gembira bersama anda kerana anda seorang yang
bersyukur dan menghargai mereka. Anda akan menjaga kesihatan anda
kerana bersyukur dengan nikmat tubuh dan anggota badan yang dikurniakan
Allah SWT. Anda akan menggunakan rezeki anda dengan lebih baik dan
tidak membazir kerana anda seorang yang bersyukur. Anda akan menjauhi
segala dosa dan kemungkaran kerana mensyukuri kehidupan anda dan
melindunginya daripada kerosakan.
Kesemuanya akan membuatkan anda lebih gembira dan membentuk energi
tubuh yang mengeluarkan getaran energi positif serta menarik
energi-energi positif lain ke dalam kehidupan anda. Urusan pekerjaan
anda menjadi mudah, rezeki anda semakin bertambah, kehidupan diri dan
keluarga menjadi lebih gembira dan sebagainya. Semuanya kerana anda
bersyukur kepada Allah SWT dan inilah
intipati utama daripada segala perintah-perintah Allah SWT. Iaitu agar
hambaNya bersyukur ke atas segala nikmat-nikmat yang telah dikurniakan oleh Allah SWT kepada anda. Selamat mencuba! Wassalam.
http://muslimvillage.wordpress.com/2011/01/12/kunci-kusyuk-bersolat/
No comments:
Post a Comment