Friday, February 18, 2011

Perang Sungai Manik



Ketika banyak orang kini memperkatakan Peristiwa 13 Mei dengan terbitnya buku Dr.Kua Kia Soong, May 13: Declassified Documents on the Malaysian Riots of 1969, saya teringat kepada Perang Sungai Manik, iaitu "perang" antara orang Cina dengan orang Banjar pada tahun 1945. Perang itu berlaku di Sungai Manik dan sekitarnya, di negeri Perak, Malaysia.

Dari segi jumlah orang yang terkorban dalam pergaduhan perkauman itu, Perang Sungai Manik mungkin lebih besar dan lebih hebat daripada Peristiwa 13 Mei.

Cerita tentang Perang Sungai Manik ini dalam bahasa Banjar telah ditulis oleh Nila Sakunta dan Busu Acil dalam website Ayuhak Bapander pada tahun 2006 yang lalu. Cuma bahasa Banjar yang mereka gunakan agak "pekat" dan mungkin agak asli Banjar. Jadi susah juga untuk difahami.

Bagaimanapun, sebagai catatan ringkas bolehlah dinyatakan di sini bahawa pergaduhan antara orang Banjar dan orang Cina di Sungai Manik itu berlaku, kerana provokasi dan tindakan keterlaluan yang dilakukan lebih dahulu oleh orang Cina, seperti juga yang berlaku di Batu Pahat dan tempat lain.

Orang Banjar bertindak balas untuk mempertahankan maruah dan malah harta benda mereka. Ini perang yang dipaksakan oleh orang Cina ke atas orang Banjar. Mungkin banyak juga orang Cina yang terkorban dalam peperangan itu. Tapi itu adalah harga yang patut mereka bayar kerana kesalahan mereka.


http://kulaan-banjar.blogspot.com/2007/05/perang-sungai-manik.html

No comments:

Post a Comment