Monday, February 7, 2011

Penemuan Planet Seperti Bumi


Menurut akhbar BBC hari ini, ahli
 astronomi telah mengesan sebuah planet ekstrasolar seperti Bumi yang mungkin mampu menyokong kehidupan.
Planet yang dinamakan Gliese 581g terletak sekitar 20 tahun cahaya di zon bintang "Goldilocks." Suhu permukaan kawasan tersebut membolehkan kewujudan air.
Penemuan mereka dibuat melalui teleskop Keck di Hawaii.
Para penyelidik dari Universiti California di Santa Cruz (UCSC) dan Carnegie Institution of Washington, telah mempelajari pergerakan bintang induk planet, yang kerdil merah yang disebut Gliese 581, selama 11 tahun.
Pengamatan mereka telah mendedahkan sejumlah exoplanets berputar di sekitar bintang.
"Penemuan kami meunjukkan kes yang sangat menarik bagi planet yang berpotensi dihuni," kata Steven Vogt, seorang ahli astronomi di UCSC.
Namun tidak seperti bumi, ia mempunyai satu sisi yang sentiasa menghadap matahari dan sisi yang lain terus-menerus dalam gelap. Jadi di antara kedua-dua belah pihak, di antara bayangan dan cahaya, boleh menjadi kawasan di mana kehidupan berpotensi dapat berkembang.
Penemuan ini tidak lain dan tidak bukan menunjukkan kehebatan dan kebesaran Allah SWT.
Ia bersesuaian dengan ayat-ayat Al-Quran :
"Kami akan memperlihatkan kepada mereka tanda-tanda (kekuasaan) Kami di segenap penjuru dan pada diri mereka sendiri, sehingga jelaslah bagi mereka bahawa Al-Quran itu adalah benar. Dan apakah Tuhanmu tidak cukup (bagi kamu) bahawa sesungguhnya Dia menyaksikan segala sesuatu?" (Fushilat: 53)
"Semua yang berada di langit dan yang berada di bumi bertasbih kepada Allah (menyatakan kebesaran Allah). Dan Dialah Yang Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana. Kepunyaan-Nyalah kerajaan langit dan bumi, Dia menghidupkan dan mematikan, dan Dia Maha Kuasa atas segala sesuatu." (Al-Hadid: 1-2)
"Dia Pencipta langit dan bumi." (Al An'am:101)
"Dan langit itu Kami bangunkan dengan kekuasaan (Kami) dan sesungguhnya Kami benar-benar berkuasa." (Adz-Dzariyat:47)
Semoga penemuan planet seperti bumi ini akan menguatkan lagi keyakinan kita kepada Allah SWT. Seterusnya menjadikan kita hamba yang beriman dan bertaqwa.



http://www.iluvislam.com/berita/dunia/884-penemuan-planet-seperti-bumi.html

No comments:

Post a Comment