Wednesday, February 9, 2011

JIBRIL MENCERITAKAN TUJUAN ABU AMIR AL-FASIQ MENDIRIKAN MASJID


HIASAN: Masjid Quba di Madinah

DI MADINAH, sebelum Rasulullah SAW berhijrah, ada seorang lelaki suku Khazraj yang terkenal, bernama Abu Amir. Dia seorang Nasrani yang banyak membaca kitab-kitab peninggalan Injil. Dia terkenal kerana termasuk seorang tokoh masyarakat suku Khazraj.

Setelah Rasulullah SAW berhijrah ke Madinah, dan setelah agama Islam berkembang serta kaum Muslimin menang dalam peperangan Badar, Abu Amir mula menunjukkan penentangan dan memerngi Rasulullah dan kaum Muslimin.

Abu Amir segera pergi ke Mekah berjumpa kafir Quraisy. Dia menceritakan segala usaha dan siasah yang dilakukan Nabi Muhammad di Madinah. Dia mengajak seluruh kafir Quraisy menentang dan memerangi Rasulullah bersama pengikutnya.

Mereka menyusun kekuatan untuk memerangi Nabi. Ketika tercetus perang Uhud, Abu Amir turut serta di pihak kafir. Kebetulan dalam peperangan itu kaum Muslimin menderita kalah kerana tidak patuh terhadap arahan Nabi. Dalam peperangan itu Abu Amir menggali beberapa buah lubang untuk memerangkap pihak Muslimin. Rasulullah SAW terjatuh ke dalam lubang yang digali Abu Amir sehingga Baginda luka, giginya patah dan kepalanya berdarah.

Abu Amir sangat gembira dan segera berjumpa dengan orang-orang Muslimin yang sudah beriman (orang Ansar) dan berusaha mengajak mereka membantunya. Setelah mendengarkan cerita Abu Amir, mereka berkata: “Allah tidak akan menolongmu wahai orang fasik, wahai musuh Allah.” Mereka pun segera meninggalkannya sambil mengejek. Setelah mereka pergi, Abu Amir berkata: “Celaka kamu semua, ternyata kamu sudah menjadi pengikut setia Muhammad sejak aku tinggalkan kamu di Madinah ini.”

Sebelum Abu Amir pergi berjumpa orang kafir Quraisy di Mekah dahulu, Rasulullah telah mengajak dia beriman kepada Allah dan RasulNya serta membacakan Quran kepadanya. Dia menentang dan tidak percaya dengan agama yang dibawa Rasulullah SAW dan dengan angkuhnya bertanya: “ Agama apakah yang tuan bawa?”
Jawab Rasulullah: “Aku membawa agama yang benar iaitu agama Nabi Ibrahim.”
Kata Abu Amir: “Akupun berada dalam agamanya”.
Jawab Nabi: “Engkau tidak berada dalam agamanya.”
“Tidak, engkaulah yang telah memasukkan ke dalam agama yang benar itu sesuatu yang bukan dari agamanya,” balas Abu Amir.
Jawab Nabi: “Tidak, aku tidak memasukkan yang tidak benar tetapi, yang aku bawa ini adalah agama yang suci bersih.”
Berkata lagi Abu Amir: “Biarlah Allah memestikan siapa yang pendusta di antara kita dalam keadaan ianya sebagai petualang, sebatang kara dan terasing.”
Jawab Rasulullah: “Amin Ya Rabbal Alamin.”

Setelah selesai peperangan Uhud dan Abu Amir melihat pengikut Nabi SAW semakin bertambah dan dakwahnya semakin berkembang, dia pergi lagi mencari pengaruh dan sokongan. Kali ini dia pergi berjumpa dengan Raja Rom untuk mengajaknya sama-sama memerangi Rasulullah. Dia menyusun kekuatan di sana dan mengutus surat kepada orang Madinah yang belum beriman. Isi suratnya itu mengatakan bahawa dia akan datang membawa pasukan tentera yang kuat untuk memerangi Rasulullah dan memaksa Baginda menghentikan dakwahnya.

Dalam surat itu juga Abu Amir meminta mereka supaya menyiapkan tempat untuk tenteranya datang. Caranya, mereka mestilah membangunkan sebuah masjid bertujuan mengeliru dan memecah perpaduan kamu Muslimin. Mereka pun membangunkan sebuah masjid bersebelahan Masjid Quba. Masjid inilah yang dinamakan ‘Masjid Dirar (membahayakan)’. Masjid itu selesai dibina sebelum Nabi SAW keluar ke peperangan Tabuk.

Supaya masjid itu dianggap sebagai masjid biasa, mereka menjemput Rasulullah meresminya dengan melakukan solat di dalamnya. Menurut mereka, masjid itu dibangun untuk orang-orang lemah dan uzur yang susah berjalan ke masjid lain pada waktu malam.

Kebetulan ketika itu Nabi SAW mahu berangkat ke peperangan Tabuk, maka Baginda tidak sempat meresmikan masjid yang mereka bina itu. Sebenarnya ini adalah ketentuan Allah SWT yang mahu memelihara hambaNya dari mengerjakan solat di dalam masjid palsu itu. Sesungguhnya Allah SWT Maha Mengetahui.

Ketika itu Rasulullah SAW belum tahu muslihat mereka lalu berkata: “Kami mahu pergi musafir. Kalau sudah pulang nanti InsyaAllah kita sama-sama solat di masjid itu. Setelah Rasulullah pulang daripada peperangan Tabuk, Baginda masih penat. Sehari selepas itu, Malaikat Jibril datang memberitahu keadaan masjid itu dan tujuan mereka membangunnya.

Malaikat Jibril membawa ayat surah Al-Taubah, 107-108 bermaksud: “ Dan orang-orang yang menjadikan (membina) masjid kerana hendak membahayakan (orang Mukmin) dan kerana kufur dan kerana memecah-belah di antara orang yang beriman dan kerana bersiap sedia untuk memerangi Allah dan RasulNya semenjak dahulu lagi. Dan sesungguhnya mereka bersumpah: Tiada lain yang kami kehendaki hanyalah kebaikan. Sedang Allah menyaksikan sesungguhnya mereka sememangnya orang-orang pendusta. Janganlah engkau mendirikan solat di dalamnya untuk selama-lamanya.”

Setelah mengetahui keadaan masjid itu, Rasulullah menyuruh para sahabat yang terdiri dari kaum Ansar dan Muhajirin supaya membakar dan menghancurkan masjid itu.

Bagaimana pula dengan nasib Abu Amir yang hebat memusuhi Rasulullah sesudah Nabi mendoakan dia supaya mati dalam keadaan sebagai petualang, sebatang kara dan terasing itu?

Menurut riwayat, Abu Amir Al-Fasiq telah mati di negeri Syam dalam keadaan terasing dan sebatang kara. Di dunia dia mati dalam keadaan menyedihkan dan di akhirat nanti sudah tentu akan dimasukkan ke dalam neraka, kerana bukan sahaja disebut dalam hadith tetapi, diceritakan di dalam Al-Quran.

Moral kisah:
Demikian kisah seorang fasiq yang membina masjid dengan tujuan memecah-belahkan perpaduan orang Mukmin di zaman Rasulullah SAW, lebih 1,400 tahun lalu. Kini, dizaman kita dan di negara kita, tidak ada individu yang membina masjid untuk tujuan sedemikian tetapi, terdapat golongan ‘dedalu’ yang menguasai masjid untuk tujuan memecah-belahkan umat Islam.

Read more: http://sa-melayu.blogspot.com/2010/08/jibril-menceritakan-tujuan-abu-amir-al.html#ixzz1DSCY2XP6





http://sa-melayu.blogspot.com/2010/08/jibril-menceritakan-tujuan-abu-amir-al.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+SatuMelayu+%28Satu+Melayu%29

No comments:

Post a Comment